Łączna liczba wyświetleń
środa, 16 listopada 2011
Silnik Audi VW 1.9 TDI
Są dwa podstawowe typy silnika 1.9 TDI: 1.Silnik zasilany wysokociśnieniową pompą o mocy 90 lub 110 KM 2.Silnik zasilany przez pompowtryskiwacze o mocach 100, 105, 116, 130, 150 KM.
Opisuję tutaj silnik który jest w moim aucie, ale nie tylko, dowiecie się również jakie są dwa podstawowe typy silników 1.9 TDI i czym się różnią. Ogólnie oba typy są bardzo dobre, niezawodne, oszczędne i potrafią bardzo wiele wytrzymać. Sam mam znajomego który ma golfa 1.9 TDI z przebiegiem 430 000 km i ma się dobrze! Są dwa podstawowe typy tego silnika. Pierwsza konstrukcja powstała na początku lat 90-tych i można go spotkać już w np Audi 80, golfie III, Passacie z roku 1993. Jest to jednostka zasilana wysokociśnieniową pompą i ma dwa warianty mocy. Najpierw powstał silnik o mocy 90 a nieco później 110 KM. Są to dwa bliźniacze silniki występujące tylko w tych dwóch wariantach mocy. Silniki te nie są podatne na tzw. czip tuning, także jeśli ktoś chce podkręcić silnik musi się zdecydować na nowszą wersję tego sinika (zasilanego przez pompowtryskiwacze). Oba silniki były produkowane jednocześnie także można spotkać np. Audi A4 z roku 2000 z silnikiem o mocy 110 KM lub 116 KM, dlatego jeśli kogoś interesuje cziptuning to musi zwrócić na to uwagę. Nowszy wariant tego silnika to konstrukcja z roku 1999. Dół silnika jest ten sam co w starszym wariancie (blok silnika, tłoki), natomiast inna jest góra, czyli głowica, oraz zasilanie (w starszym pompa wysokociśnieniowa, w nowszym pompowtryskiwacze). Silnik ten występuje w następujących wariantach mocy: 100, 105, 116, 130, 150 KM. Silniki te różnią się wyglądem więc można je łatwo rozróżnić. Na blogu zamieściłem zdjęcia silnika zasilanego pompowtryskiwaczami, ale łatwo możecie znaleźć zdjęcia (np w ogłoszeniach motoryzacyjnych) silnika zasilanego pompą wysokociśnieniową. Teraz jaki stosować olej do tych silników. Nie zależy to od producenta ole od norm które spełnia dany olej!!! jest to bardzo ważne. Do silnika o mocy 90 lub 110 KM czyli zasilanego pompą wysokociśnieniową nożna stosować olej spełniający normę VW 505.00. Może to być olej np półsyntetyczny 10W40, i taki był stosowany w autach z początku lat 90-tych natomiast w nowszych był juz stosowany olej syntetytczny np 5W40. W konstrukcji zasilanej pompowtryskiwaczami trzeba stosować specjalny olej spełniający normę VW 505.01. Nie mylić z normą 505.00 bo to zupełnie coś innego! Dla przykładu podam że np olej tego samego producenta który ma różne nazwy, ale na opakowaniu jest napisane: 5W40 Diesel, może nie spełniać wymaganej normy (normy są zawsze wypisane na etykiecie). I jeśli ktoś nie zwróci na to uwagi to dojdzie do uszkodzenia pompowtryskiwaczy. W serwisach czy czasopismach motoryzacyjnych możecie znaleźć informację że czasem się psują, ale jest to wynikiem niewiedzy i stosowania niewłaściwego oleju. Ogólnie silnik jest bezproblemowy i bardzo rzadko się psuje ale jeśli już się coś zdarzy to łatwo jest usunąć usterkę. Poniżej macie dobry artykuł o usterkach które mogą się pojawić. Ja mam tylko dwa auta z tym silnikiem ale są ludzie którzy zajmują się zawodowo naprawą tych aut i możecie tam przeczytać jakie ewentualne usterki mogą Was spotkać.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz